Wartburg, o prezenţă discretă pe piaţa auto

Watburg-01

Istoria maşinilor Wartburg începe în 1896, anul înfiinţării fabricii de autovehicule din Eisenach, care producea biciclete şi vehicule cu motor. Primul automobil, prezentat la salonul auto Düsseldorf în 1898, nu a fost remarcat. Conducerea fabricii a luat legătura cu francezul Decauville, din această colaborare apărând marca Wartburg.

Colaborarea a durat până în 1904, când fabrica de la Eisenach a hotărât stoparea ei. Atunci a început perioada Dixi. Caroseria era fixată pe un cadru din oţel, iar motorul avea 8,5 CP.

Watburg-02

Din perioada celui de-al Doilea Război Mondial până în 1952, numele companiei a fost Eisenacher Maschinen und Fahrzeugfabrik (între 1945-1946), apoi Sowjetische AG Maschinenbau Awtowelo, Werk BMW Eisenach. Producţia se baza pe producerea modelelor BMW dinainte de război. După 1952, numele fabricii a fost schimbat în EMW, iar sigla a devenit o cruce alb-roşie. Până în martie 1953, au fost produse 22.249 de automobile model 340, iar apoi, timp de doi ani, producţia a încetat.

La sfârşitul anului 1955, s-a renunţat la modelele vechi şi, din ianuarie 1956, a început producţia modelului Wartburg. Acesta avea ampatament mărit, interior spaţios, 4 uşi, zgomot redus, sistem de încălzire îmbunătăţit. După doi ani, pe lângă modelul 311, a apărut versiunea De Luxe şi mai multe variante de caroserie: cabriolet cu 2 locuri, break cu 3 uşi, break cu 5 uşi (Camping), coupé 2+2 şi un model sport (313).

Watburg-03

Motorul pentru De Luxe şi Camping avea 900 cmc şi 37 CP, iar celelalte variante erau echipate cu motor de 50 CP. În 1958, cutia de viteze cu 2 trepte a fost înlocuită cu una cu 4 trepte. Motorul a cunoscut mereu îmbunătăţiri, ajungând la 40 CP, apoi, în 1962, la 45 CP.

La sfârşitul anilor ’50, producţia fabricii era de 25.000 de autovehicule, iar în 1963 a ajuns la 30.000. În iulie 1964 a apărut varianta 312-1, iar în iulie 1966 – modelul 353, care s-a produs peste 20 de ani. Ulterior a apărut şi varianta break, numită Tourist.

Watburg-04

În 1974, modelul 353W a fost expus la Leipzig Autumn Fair, echipat cu un motor de 50 CP. Modelul 353 a atins, în 1985, o producţie de un milion de autovehicule. Ultimul model Wartburg, 353, cu motor de 54CP, a început să fie produs în 1988 şi a fost fabricat până în 1991. Ulterior, fabrica a fost cumpărată de Opel. (Text: Agerpres, Foto: fotocommunity.de, commons.wikimedia.org, fahrzeugbilder.de, megablog.hu)