Preţul, varietatea şi modul de preparare fac din cafeaua servită în Portugalia unul din produsele cele mai atractive şi mai puţin cunoscute ale gastronomiei sale, la loc de cinste alături de celebrul „bacalao” şi tortul cu frişcă din Belém.
Apreciată de portughezi şi din ce în ce mai mult de străini, tipica ceaşcă de cafea se distinge de restul Europei prin caracteristicile sale specifice, faptul că este mereu proaspăt măcinată, dar şi prin modul de servire.
„Espresso-ul portughez este supus unui proces de măcinare mai lent decât cel italian, iar timpul de extracţie este mai mare, la fel ca şi volumul ceştii. Este vorba de un amestec special”, a explicat Claudia Pimentel, responsabilă a Asociaţiei Industriale şi Comerciale a Cafelei (AICC) din Portugalia.
La Lisabona, cafeaua este un produs omniprezent în localurile oraşului, deschizând ziua pentru mii de portughezi cu aromele sale. Ceaşca de cafea a fost imortalizată de principalii scriitori portughezi precum Fernando Pessoa, José Maria de Eça de Queirós sau Manuel Maria Bocage, ca simbol cultural al ţării lor.
Procesul istoric de producţie datează din epoca coloniilor portugheze ca Brazilia, Angola, San Tomé şi Príncipe, de unde au fost aduse primele boabe. În afară de preţul atrăgător – între 50 de cenţi şi un euro ceaşca – modul de servire este un alt factor care a transformat cafeaua portugheză într-una din delicatesele gastronomiei sale.
Espresso-ul portughez, servit cu un strat de spună de culoarea migdalei, este dens, suav şi consistent. „Bica” (espresso-ul normal) este cel mai popular în cafenele sau în restaurantele selecte. Poate fi servit cu lapte în variantele „Galo”, „Meia-de-Leite”, „Cheio” sau „Pingado”, cu alcool „Café com cheirinho”, sau dublu „Duplo, fără spumă „Abatanado”, sau decofeinizat. Toate aceste variante dau o idee despre consumul cafelei la nivel naţional.
Potrivit unui studiu realizat de European Coffee Federation, 80% dintre portughezi beau zilnic cafea. Fiecare consumă în medie 2,5 ceşti de cafea zilnic, majoritatea în afara casei (60%), faţă de o medie de 20% a locuitorilor din restul ţărilor europene.
În termeni de piaţă, pasiunea pentru acest produs se traduce prin investiţi în modele inovatoare. Este cazul cafenelei „Bettina & Niccola Corallo”, a cărei specialitate este de a combina cafeaua cu ciocolata. Situată în cocheta piaţă Príncipe Real din Lisabona, cafeneaua a devenit un loc de atracţie pentru localnici şi străini şi poate fi găsită în ghidurile turistice. În acest local cafeaua importată din Brazilia, Indonezia, Panama, Ruanda şi India este măcinată proaspăt şi procesată apoi prin aburi, în maşini speciale espresso, pentru a-i extrage întreaga savoare.
„În general o măcinăm dimineaţa, iar aroma cafelei se împrăştie în întreaga piaţă” explică Bettina patroana localului.
Potrivit expertului în cafea, Adelino Cardoso, există trei etape obligatorii pentru a obţine formula unui „espresso perfect”. Trebuie să se ţină cont în primul rând de ţara de origine, dar şi de aspectele specifice de producţie şi de soiuri, însă fundamental este modul de procesare şi prezentarea în faţa clientului. (Text: Agerpres, Foto: catavino.net, coffeeratings.com, portugaltraveltips.co.uk)