În garajul său sunt 28 de maşini, una mai veche decât cealaltă dar, în ciuda „vârstei înaintate”, toate sunt extrem de valoroase. Sunt maşini din anii ’60 şi chiar mai vechi, de la bătrânul şi prea puţin comodul IMS, până la vechea Dacie a Miliţiei sau o cochetă Skoda Felicia decapotabilă.
Toate aparţin comisarului şef Ovidiu Zaharia, şeful Poliţiei oraşului Petrila, un ofiţer pasionat de maşinile de epocă şi un om pentru care meşteritul la un motor care nu a funcţionat zeci de ani se constituie ca o activitate relaxantă, după stresul orelor de program.
L-am întâlnit pe Ovidiu Zaharia miercuri (25 martie 2015) când, de Ziua Poliţiei Române, a venit la Deva pentru a le arăta colegilor şi celor prezenţi la eveniment, colecţia sa de maşini de epocă. Succesul a venit aproape de la sine pentru că autoturismele aşezate frumos în rând nu aveau cum să nu atragă atenţia.
Erau alături un IMS vopsit în kaki, o Dacia de Miliţie, o Volga folosită de fosta Securitate, dar şi o Dacia 1100 sau un Fiat 850. Toate au fost puncte de interes în special pentru grupurile de tineri, şi nu numai, care au venit să-i admire colecţia.
Ca să nu mai vorbim despre cei care au testat canapelele superbei Skoda Felicia decapotabilă, producţie 1962, şi care nu au uitat să facă un selfie cu telefonul mobil, pentru că astfel de momente se întâlnesc mai rar în viaţă!
L-am întrebat pe poliţist de unde vine această pasiune pentru maşinile de colecţie şi mi-a răspuns că poate fi considerată ca o trăsătură de familie. Tatăl său a lucrat ca şofer, iar mama a fost prima şoferiţă din Valea Jiului, ea dobândindu-şi permisul de conducere auto în anul 1964. De altfel, întâmplarea fericită a făcut ca prima maşină colecţionată de Ovidiu Zaharia să fi fost chiar un IMS, la fel ca acela pe care l-a condus împreună cu tatăl său.
„Am început să colecţionez maşini în anul 2008, iar primul autovehicul a fost un IMS. Apoi am găsit un Wartburg la fier vechi şi l-am luat. Apoi am început să colecţionez alte maşini şi astfel am ajuns ca acum colecţia mea să numere 28 de exemplare. Cel puţin 70 % dintre ele sunt funcţionale”, spune Ovidiu Zaharia.
Nu este chiar uşor să ai grijă de atâtea maşini, dar comisarul şef de poliţie este ajutat de prietenii cu care împărtăşeşte aceeaşi pasiune.
„Ne întâlnim după orele de program şi lucrăm în jur de una până la trei ore. Este relaxant pentru noi şi, totodată, ne bucurăm atunci când putem porni un motor care nu a mai funcţionat de 20 de ani”, spune poliţistul.
După aproape şapte ani de muncă, în colecţia sa şi-au găsit locul un Opel Olympia Rekord din anul 1953 „original şi funcţional 100%”, dar şi o superbă Skoda Felicia decapotabilă, produsă în serie mică în anul 1962.
„În România au fost importate doar 21 de astfel de maşini, în anii ’60, după care producţia de Skoda Felicia decapotabilă a fost oprită. Se spunea că este o maşină burgheză şi că nu respecta doctrina impusă de la Moscova. Acum, în ţară mai sunt doar patru exemplare, dintre care una o deţin eu, o maşină este la Hunedoara, iar două sunt în Bucureşti”, explică Ovidiu Zaharia.
Acum colecţionarul şi-a îndreptat atenţia spre un autocamion SR 114 Carpaţi cu tracţiune integrală. Erau maşini folosite de Armată. Donate ulterior unor primării pentru a fi folosite de comunităţile locale, SR-urile au ieşit de mult din uz. Unul dintre ele se află într-o localitate apropiată de Drobeta Turnu Severin şi i-a atras atenţia lui Ovidiu Zaharia.
„Dacă o voi achiziţiona va dura foarte mult până va fi restaurat”, apreciază acesta şi ne asigură că dacă va reuşi în proiectul său atunci îşi va lua şi categoria necesară pentru a putea conduce camioane pe drumurile publice. (Text si foto: Agerpres)