O invenţie pe zi: Şoselele şi asfaltul

sosea

Primele străzi construite de mâna omului erau pavate cu piatră şi datează din anul 4000 ÎC. În sprijinul acestei afirmaţii vin descoperirile din Ur, actualmente pe teritoriul Irakului. În Glastonbury, Anglia, au fost, de asemenea, descoperite sub o mlaştină, câteva străzi construite din buşteni.

Constructorii de şosele din anii 1800 se bazau doar pe piatră, nisip şi apă, care lega materialul, oferind astfel o suprafaţă compactă şoselei. John Metcalfe, de origine scoţian, a construit peste 289 km. de şosea în Yorkshire, Anglia. Sistemul de construire pe trei straturi (pietre mari, pietriş şi nisip) conferea o foarte bună drenare a apei.

Primele şosele asfaltate au fost realizate de doi ingineri scoţieni, Thomas Telford şi John Loudon McAdam. Telford a proiectat şoseaua pornind de la un alt principiu. El propunea ca mijlocul acesteia să fie uşor ridicat peste nivelul marginilor, ajutând astfel la un şi mai bun drenaj.

A îmbunătăţit şi metoda construcţiei cu pietre, analizând în prealabil mai mulţi factori, cum ar fi: intensitatea traficul în zona respectivă, grosimea pietrelor, poziţionarea şoselei şi unghiul de înclinare.

Pe de altă parte, John Loudon McAdam a proiectat şosele folosind pietre sparte simetric şi acoperite cu pietriş mai uşor, pentru a crea o suprafaţă mai rezistentă. Proiectul lui McAdam, denumit „şoselele macadam”, a reprezentat o mare reuşită în istoria construirii drumurilor.




Astăzi, 96% din şoselele pavate din Statele Unite sunt făcute din asfalt. Acesta este obţinut prin procesarea ţiţeiului. După ce se extrage din acesta substanţa pură, tot ceea ce rămâne este transformat în asfalt, folosit la pavarea străzilor. Asfaltul făcut de mâna omului conţine compuşi de hidrogen şi carbon, cu o proporţie foarte mică de nitrogen şi oxigen.

Asfaltul a fost folosit pentru prima dată la pavarea străzilor în 1824, pe Champs-Élysées în Paris.

Proiectul pentru construcţia şoselelor moderne din asfalt a fost realizat de emigrantul belgian, Edward de Smedt, la Universitatea Columbia din New York. Până în anul 1872, De Smedt realizase un asfalt foarte bine gradat şi de o densitate maximă. Primele străzi construite cu un astfel de asfalt au fost cele din Battery Park şi Fifth Avenue din New York în 1872 şi Pennsylvania Avenue, din Washington D.C., în 1877. (Text: Agerpres, Foto: micapi.ro)