Nu avem autostrăzi, dar visăm la un tunel pe sub Dunăre, care să lege Moldova de Dobrogea

Dunarea

Tunelul pe sub Dunăre, care ar lega Moldova de Dobrogea, a intrat în faza expertizelor geologice, municipiul Galaţi urmând să beneficieze de un element de infrastructură rutieră unic în ţară dacă proiectul ar fi finalizat.

„Tunelul pe sub Dunăre reprezintă principalul obiectiv pentru dezvoltarea oraşului, studiul de prefezabilitate al acestuia urmând să fie finanţat din bugetul local, aprobat recent de Consiliul Local Municipal Galaţi”, a declarat primarul municipiului Galaţi, Marius Stan.

Potrivit edilului, pentru studiul de prefezabilitate al subtraversării Dunării a fost alocată suma de 2,5 milioane lei, care cuprinde un studiu geo, un studiu de trafic şi un studiu care să spună valoarea totală a investiţiei, utilitatea ei şi dacă se poate asigura finanţarea din parteneriat public-privat sau printr-un proiect cu fonduri europene.

„Din punctul meu de vedere, cel mai important capitol rămâne proiectul tunelului, fără de care nu putem vorbi vreodată de dezvoltarea Galaţiului. Urmează celelalte proiecte pe care vrem să le continuăm – cartiere de locuinţe sociale, sediul primăriei, toate proiectele de infrastructură stradală”, a spus Marius Stan.

Primarul a precizat că, în decembrie 2015, a dat firmei Louis Berger România, cea care face studiul de prefezabilitate şi de fezabilitate, ordinul de începere a expertizelor geologice, fiind identificate deja şapte posibile locaţii pentru construirea tunelului.

„Firma respectivă s-a apucat de treabă. A închiriat nişte barje, a făcut deja nişte studii geo pe cele două maluri, a identificat şapte posibile locaţii şi urmează să continue lucrarea cu studiile geo pe fundul Dunării, pentru o corelare de date. Sunt în grafic. Proiectul merge mai departe, în ciuda unora cărora le place să vorbească pe după uşi”, a declarat Stan.

Potrivit acestuia, firma Louis Berger România s-a angajat să facă studiile, proiectul tehnic şi să găsească finanţarea în baza unui contract de 3,9 milioane euro, care va fi plătit pe etape de municipalitatea gălăţeană. În prima etapă, se vor plăti cele 2,5 milioane lei, pentru un prim studiu de prefezabilitate.

„După terminarea studiului, urmează să facă tot ceea ce înseamnă studiul de trafic, proiectul tehnic. Sunt pe etape. Tot pe etape plătim şi noi. Dacă prima etapă nu ne convine, dacă este nefavorabilă, dacă studiul geo pe fundul Dunării spune că avem numai loess sau mai ştiu eu ce alt material care este impropriu pentru o construcţie atât de serioasă, putem să ne oprim şi rămânem cu un studiu pe care îl plătim. Trebuia făcut oricum un astfel de studiu pentru Galaţi, pentru Dunăre”, a menţionat primarul.

Ideea tunelului pe sub Dunăre a fost lansată de primarul Marius Stan în 2013 şi tot atunci proiectul a fost inclus pe lista proiectelor strategice ale municipiului Galaţi pentru exerciţiul financiar european 2014-2020. În baza hotărârii CLM Galaţi nr 238/2013, prin care tunelul a fost înscris în lista proiectelor strategice, a fost comandat studiul de prefezabilitate, realizat de firma elveţiană Basler & Hofmann AG.

Lungimea tunelului ar urma să fie de 2,06 km, din care 1,56 km galeria propriu-zisă, săpată cu utilaje speciale, iar 0,5 km ar fi realizaţi prin săpătură deschisă. Lungimea totală a şoselei ce ar urma să lege malul gălăţean de cel tulcean ar fi de 8,96 km. Tunelul va avea două benzi de circulaţie şi o bandă de urgenţă. La fiecare 500 de metri vor fi ieşiri de urgenţă către galeriile de salvare. Tunelul ar fi estimat să coste aproximativ 230 milioane euro. (Text: Agerpres, Foto: infoghidromania.com)