Moş Crăciun a câştigat tot mai mult teren în China, unde poate fi întâlnit peste tot – parte a unui curios folclor consumist, iar numărul de chinezi care au început să sărbătorească 25 decembrie a crescut în ultimii ani.
În orice centru comercial cumpărătorii sunt întâmpinaţi de o ambianţă sonoră ce aduce aminte de „Jingle Bells”, de pomi de Crăciun din plastic, de ghirlande şi de globuri aurii care decorează vitrinele magazinelor.
Mai mult, bannerele cu „Crăciun fericit” împânzesc şcolile şi hotelurile din această ţară unde Partidul Comunist a făcut din ateism doctrina sa oficială, iar la restaurante clienţii sunt serviţi de chelneri care poartă tradiţionala bonetă roşie a Moşului sau coarne de ren.
„În mall-uri, Moş Crăciun a devenit un instrument de promovare pentru impulsionarea vânzărilor”, explică Sara Jane Ho, fondatoarea unei şcoli din Beijing unde chinezii bogaţi se iniţiază în stilul de viaţă occidental, remarcând totodată apariţia, din ce în ce mai numeroasă, a Moş Crăciunilor tineri, fără tradiţionala burtă… cântând la saxofon.
De altfel, pasiunea chinezilor pentru versiuni mai puţin convenţionale ale lui Moş Crăciun a putut fi constatată anul trecut în provincia Shanxi, unde a fost ridicată o statuie gigant a Moşului, cu poalele mantiei ridicate, într-o postură care amintea de cea în care a pozat Marilyn Monroe în faimoasa scenă de la metrou.(Text: Agerpres, Foto: moneyandshit.com)