Leonardo da Vinci a avut două modele, nu unul singur, pentru „Gioconda”

monalisa-DaVinci

Pictorul renascentist Leonardo da Vinci a fost inspirat pentru celebrul portret al ”Giocondei” de două modele, nu doar de nobila florentină Lisa Gherardini, aşa cum se credea până acum, ci şi de ucenicul lui favorit, Gian Giacomo Caprotti, cunoscut şi sub numele de Salai, a afirmat miercuri, la Roma, un expert în istoria artei, Silvano Vincenti, relatează EFE.

El este preşedinte al Comitetului Naţional pentru Valorificarea Bunurilor Istorice, Culturale şi de Mediu, o asociaţie particulară care îşi propune să lămurească misterele legate de mari personalităţi italiene.
Primul model folosit de genialul artist a fost Lisa Gherardini, a afirmat specialistul, într-un comunicat de presă, bazându-se pe documente ale unui alt artist al vremii, Giorgio Vasari (1511-1574). Acesta a relatat că un bogat negustor din Florenţa, Francesco del Giocondo, l-a contactat pe Leonardo Da Vinci (1452-1519) pentru a-i imortaliza pe pânză soţia, tristă şi melancolică, pe care în van încercase să o facă să surâdă.

Pe de altă parte, Silvano Vincenti percepe şi existenţa unui al doilea model utilizat ”în lunga perioadă de elaborare a acestei capodopere artistice şi spirituale”.

În opinia lui, este vorba despre Salai, ucenicul pe care Da Vinci l-a pictat şi în alte opere ale sale precum ”Înger înlănţuit”, ”Sfânta Ana” şi ”Sfântul Ioan Botezătorul”. Deşi a recunoscut că ”există doar documente istorice indirecte” pentru a susţine această ipoteză, expertul a menţionat că a realizat mai multe studii comparate între ”Gioconda” (tablou cunoscut şi sub numele de ”Mona Lisa”) şi lucrările amintite. El a apelat în acest scop la diferite tehnici moderne, cum ar fi analiza cu infraroşii şi un program performant de Photoshop.

”Au fost depistate astfel o asemănare impresionată între componente ale nasului şi frunţii Giocondei cu cele din opera comparată (”Sfântul Ioan Botezătorul”) şi similitudini între surâsul Giocondei şi cele din operele în care a fost folosit ca model Salai”, a explicat Silvano Vincenti.

Prin urmare, el a afirmat că, ‘‘în sfârşit, a fost rezolvat misterul identităţii Giocondei”, tablou care a fascinat generaţii întregi şi care, expus la Muzeul Luvru din Paris, continuă să fie o mare atracţie pentru iubitorii de artă din întreaga lume.  (Text: Agerpres, Foto: artchive.com)