Skoda: de la o bicicletă, la „un VW mai mic”

0
24

Skoda-01

Skoda este un producător ceh de automobile, unul dintre primii patru din lume. Compania s-a înfiinţat la 27 iunie 1925, când concernul Skoda a cumpărat producătorul de automobile Laurin & Klement din Mlada Boleslav.

Vaclav Laurin a rămas atunci director tehnic. După 1945 a urmat retragerea de la Skoda Pilsen, numele firmei rămânând. Din 16 aprilie 1991, Skoda aparţine concernului Volkswagen.

La sfârşitul anului 1895, doi membrii pasionaţi ai Clubului Ceh de velocipede, mecanicul Vaclav Laurin şi librarul Vaclav Klement au demarat la Mlada Boleslav producţia de biciclete Slavia. În primii doi ani, compania a lansat pe piaţă cinci modele de biciclete de concepţie proprie. În primăvara anului 1899, în programul de producţie a fost adăugată prima bicicletă cu un motor auxiliar. Se năştea motocicleta L&K.

În 1899, la Praga, compania Laurin & Klement a prezentat prima motocicletă. Modelul A, mai puţin puternic, avea un motor de 1,25 CP, modelul B, mai puternic, ajungând la 1,75 CP. Dezvoltarea fabricii a fost însoţită şi de o expansiune pe diverse pieţe, anul 1900 incluzând şi Anglia, pe lista ţărilor, în care se exportau motocicletele L&K.

Skoda-02

Construit în 1905, modelul Voiturette A a fost primul automobil Laurin & Klement. Cu un motor de doi cilindri în V, răcit cu apă şi având o capacitate de 1.055 cmc, o putere de 7 CP, această maşină s-a transformat imediat într-un succes comercial. A urmat modelul B (produs într-o cadenţă incredibilă de 250 unităţi în trei ani) şi modelul C cu un motor de 2.042 cmc şi 12CP. Primul motor cu patru cilindri a fost construit în 1906; modelul D a fost construit în doar patru exemplare, în timp ce motorul de 4,5l destinat modelului E avea să fie utilizat în anii următori atât pe automobilul destinat transportului de persoane, cât şi pe versiunea utilitară.

Eforturile făcute de V. Klement pentru realizarea unui automobil simplu şi fiabil, care să răspundă cerinţelor unui număr cât mai mare de clienţi, au dus la apariţia gamei S. Beneficiind de numeroase elemente structurale originale, acest vehicul cu motor de patru cilindri în linie, 1.771 cmc şi 14 CP, răcit cu apă, a fost prezentat publicului în aprilie 1911. Modelul S s-a dovedit o maşină de succes nu doar în Cehia, ci şi pe piaţa din Rusia, de exemplu. Până la începutul Primului Război Mondial au fost construite la Mlada Boleslav circa 600 de exemplare, producţia fiind continuată cu îmbunătăţirile de rigoare până în 1925.

Gama de modele L&K M a fost încadrată în clasa vehiculelor de lux. Acest automobil era propulsat de un motor cu patru cilindri, capacitatea de 4.713 cmc şi o putere de 50 CP. Pe acelaşi cadru al şasiului a fost montată şi varianta Knight, cu patru cilindri şi 3.308 cmc, fabricată în serie mică. Noul model L&K 100, introdus pe piaţă în 1923, avea un şasiu de concepţie clasică şi un motor SV cu patru cilindri şi capacitatea de 1.771 cmc. Modelul 100 şi evoluţiile ulterioare (105, 110 şi 120) s-au dovedit automobile de viitor, cu o calitate deosebită, încadrate mai bine în segmentul mijlociu decât concurenţa reprezentată de celelalte mărci din Cehia (Praga Alfa, Tatra 11).

Skoda-03

Modelele modernizate 110 şi 120 au apărut pe piaţă în 1925. Chiar şi după fuziunea cu Plzen Skodovka în 1925, modelul 110 a continuat să aibă cel mai mare succes de piaţă. Modelul 860 – 8 cilindri şi 80 CP – a fost prezentat în 1929, cu ocazia Salonului Auto de la Praga. Preţul era ridicat pentru acea perioadă, 127.000 coroane cehe pentru limuzină şi 140.000 pentru versiunea cabrio.

Modelul Skoda 1200 a consemnat o schimbare majoră. Vehiculul cu patru uşi şi caroserie de tablă cu forme rotunjite şi un motor de 1.221 cmc, dezvoltând 36 CP, a fost produs cu începere din 1952, printre versiuni existând şi o furgonetă utilitară, un break, un pick-up şi o ambulanţă. În 1955, Skoda 1200 Sedan a fost prevăzută cu un colector de admisie nou şi un nou carburator, primind numele de cod 1201.

Prototipul unui nou model Skoda, denumit Spartak, a fost prezentat, în 1954, ca o soluţie intermediară pentru un vehicul „popular”, pentru ca un an mai târziu să fie introdus modelul Skoda 440. Motorul a fost reproiectat plecând de la propulsorul modelului 1101, noul A 440 având o capacitate de 1.089 cmc, o putere de 40 CP, cu un bloc motor din aluminiu, un nou colector de admisie şi un nou carburator.

Skoda-04

În 1957, Skoda 445 a beneficiat de instalarea unui motor mai mare, cu o capacitate de 1.221 cmc. La fabrica din Kvasinz avea să fie produsă şi versiunea sportivă Skoda 450, cu acoperiş rabatabil şi motor modificat cu două carburatoare şi o putere de 50CP. După ce au primit, în 1959, o nouă punte faţă, cu arcuri elicoidale şi amortizoare telescopice, toate autoturismele Skoda au fost prezentate ca modele noi. Skoda 440 a devenit Octavia (cel de-al optulea model aflat în construcţie după terminarea celui de-al Doilea Război Mondial), 445 a devenit modelul Octavia Super, iar modelul sport 450 a devenit Felicia.

În timp au mai fost lansate Octavia Touring Sport cu un motor provenit de la Felicia (50CP), iar, în 1962, Felicia Super şi Octavia 1200 Touring Sport (ambele cu un motor de 55 CP). Ultimul model al gamei a fost mult apreciatul Octavia Break, acesta beneficiind de o serie de modernizări de-a lungul producţiei care s-a întins până în 1971. Primul prototip al unui vehicul complet nou a fost creat încă din 1956, fiind prezentat publicului, în 1964, sub denumirea Skoda 1000 MB. De asemenea, la Mlada Boleslav a fost construită şi o nouă uzină pentru producerea acestuia. Noua Skoda avea un motor în patru cilindri, răcit cu apă, o capacitate de 988 cmc, puterea de 45CP, montat în partea din spate a caroseriei. Berlina Skoda 1000 MBG şi modelul cu două uşi Skoda 1000 MBX au reprezentat variante ale modelului de bază.

Skoda-05

O nouă inovaţie a apărut în 1969. Noul model Skoda 100/110 a reprezentat mai degrabă o modernizare a predecesorului său. Vehiculul a primit o caroserie modernă, frâne cu discuri pentru roţile din faţă, un interior regândit, motorul fiind singurul rămas neschimbat. Coupe-ul sport Skoda 110 R cu două uşi, motor de 1.107 cmc şi o putere de 62CP, a fost lansat, în 1970, la Kvasiny. Berlina primea acelaşi motor, dând naştere modelului Skoda 110 LS. Au apărut şi versiuni speciale 130 RS şi 200 RS.

Modelul prezentat, în 1976, la Brno, sub numele 120, a constituit o altă etapă în procesul de modernizare. Vehiculul primea o nouă caroserie, un interior şi un panou de bord noi, o altă noutate fiind şi montarea radiatorului în partea din faţă. În ciuda designului demodat, Skoda 105/120 reprezenta un pas înainte semnificativ. Modernizarea sa a continuat fără întrerupere. În 1983 el a ajuns la un pasaj mai mare al roţilor, la jante de 13″, bare de protecţie din plastic, precum şi alte modificări.

Un an mai târziu apărea modelul Skoda 130, cu o cutie de viteze cu cinci trepte, direcţie cu pinion şi cremalieră, plus o punte spate independentă. Coupe-ul Garde cu două uşi a intrat în fabricaţie la uzina din Kvasiny cu începere din 1981, mai târziu ajungând să fie denumit Skoda Rapid. Producţia versiunilor 120 modernizate, mai exact gama 105/120/130 s-a încheiat în 1990. Un vehicul complet nou, Skoda Favorit, a fost prezentat în premieră mondială la Expoziţia de comerţ din Brno. Înfăţişarea finală a modelului Favorit a fost opera legendarului designer italian Bertone. Celelalte versiuni au fost reprezentate de break-ul Forman şi modelul pick-up. Motorul de bază pentru Favorit era de tip OHV, cu patru cilindri, capacitatea de 1.289 cmc şi puterea de 40 şi 50 kW.

Versiunea Favorit Forman a fost asamblată cu începere de la sfârşitul anului 1990. Producţia modelului pick-up a început, în 1991, la Kvasiny. În aprilie 1991, Skoda devine parte a concernului german Volkswagen. Skoda Felicia a reprezentat primul proiect comun, noua maşină fiind lansată în 1994. În afară de motoarele Skoda cu o putere de 40 şi 50 de Kw, concernul Volkswagen utiliza motoare proprii şi la modelul Felicia: un propulsor pe benzină de 1,6 litri, MPI/55 kW şi unul pe motorină de 1,9 litri D/47 kW.

În vara anului 1995 a fost prezentată la Brno Felicia break; în luna august a aceluiaşi an intra în producţie versiunea utilitară Felicia pick-up, precum şi alte versiuni (Vaan, Van-Plus). În septembrie 1996, într-o uzină complet nouă, intra în fabricaţie Octavia Liftback, un model complet nou din clasa mijlocie (varianta break avea să fie lansată în 1998). Succesorul modelului Felicia, Skoda Fabia, a fost introdus în 1999. La început, Fabia a beneficiat de motoare de 1,4 MPI/50 kW, 1,4 16V/74 kW si 1,9 SDI/47 kW, astăzi gama de motoare fiind incomparabil mai mare.

Skoda-Yeti

În perioada 1997-2005 au fost produse peste 4.000 de automobile Felicia Fun, un model bazat pe varianta pick-up şi destinat petrecerii timpului liber. Apar noile versiuni de caroserie ale modelului Fabia; Fabia Combi este prezentată în premieră mondială în 2000 (versiunea berlină în 2001). În 2001, Skoda îşi extinde programul de producţie cu o a treia gama de modele; producţia celui mai mare model, limuzina de lux Superb, demarează în uzina din Kvasiny.

În 2004, modelul Octavia îşi cunoaşte succesorul. Noua Skoda Octavia, în versiuni Liftback şi Break (precum şi cu tracţiune 4×4), devine cel mai modern model din programul de producţie al mărcii. Versiunea sport RS apare la sfârşitul lui 2005. Datorită calităţilor sale, noua Octavia este răsplătită cu numeroase premii internaţionale, inclusiv prestigiosul titlu „Maşina Anului” în mai multe ţări din Europa.

În 2005 sunt lansate Skoda Octavia Combi şi Combi 4×4, precum şi Skoda Octavia RS, care se remarcă datorită laturii sale sportive – 200 CP şi viteza maximă 240 km/h. Anul 2006 este anul lansării celei de-a patra familii de modele – Skoda Roomster. Prin inovativul sistem de scaune individuale spate Varioflex, Skoda Roomster redefineşte conceptul de spaţiu. Designul se distinge prin compartimentarea habitaclului în două segmente: Driving Room şi Living Room.

În 2007 sunt lansate a doua generaţie Skoda Fabia, Gama offroad Scout – cu tracţiune 4×4, Skoda Roomster Scout – şi Skoda Praktik – o utilitară ce dispune de o capacitate de transport sporită şi confortul unui autoturism. Un an mai târziu apare noua Skoda Superb, dar şi noile modele Fabia şi Octavia. În 2009 e lansat primul SUV – Skoda Yeti, dar şi noul Superb Combi.

Noile generaţii Fabia, Fabia Combi şi Roomster au fost lansate în primăvara anului 2010. Acestea impresionează prin design-ul proaspăt, motorizările îmbunătăţite şi dotările atractive. Noua Fabia RS, lansată în acelaşi an, reprezintă vârful de lance al unei noi generaţii de modele Fabia, cu 180 CP, cutie automată DSG cu 7 trepte, şasiu sport. Modelul este disponibil, pentru prima dată, şi în varianta Combi. (Text: Agerpres, Foto:  facebook.com/skoda.ro)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.