Primul autoturism SEAT a fost produs în 1953

Seat-01

Compania spaniolă de automobile SEAT a fost înfiinţată în 1950, cu sprijinul Fiat, aflându-se în prezent în portofoliul grupului Volkswagen. Acronimul „SEAT” provine de la Sociedad Espańola de Automóviles de Turismo (Societatea spaniolă de automobile de turism).

La 13 noiembrie 1953 a ieşit din fabrică primul autoturism. Iniţial, SEAT producea modele Fiat sub emblema proprie. Primul model a fost 1400, care a fost produs într-o largă gamă de versiuni. Producţia acestuia s-a terminat cu versiunea C în 1963, când a fost înlocuit de noul 1500.

Al doilea model a fost 600, care s-a fabricat în versiunile N, D, E, L Especial, 800 şi alte câteva care au ridicat numărul de unităţi vândute la 800.000. Modelul a fost produs între 1957 şi 1973. În aceeaşi perioadă a apărut modelul 1500.

În 1966 este introdus 850, conceput în Italia ca o restilizare a lui 600, care s-a bucurat la rândul lui de mare succes. În Spania au apărut două versiuni cu patru uşi: prima a fost o versiune scurtă, din care s-au produs doar 417 unităţi, urmată de o versiune lungă.

Seat-02

Modelul 124 din 1968 a devenit un reper în istoria SEAT. Motorul său de 1.197 cmc, 60 de cai putere, viteza maximă de peste 140 km/h şi caroseria mărită au transformat modelul în prima berlină familială spaniolă. Acest model a servit ca bază pentru modele ulterioare ca 1430, apărut în 1969.

Anul 1973 este important pentru SEAT, prin introducerea motoarelor cu doi arbori cu came în chiuloasă, care au adus un mare succes mărcii. Erau două modele – 1600 şi 1800 – substituind motoarele de pe 1500 şi 132. Ulterior au apărut şi versiuni 2000. În 1972, a avut loc un alt eveniment pentru SEAT – apariţia modelului 127, fabricat în trei variante diferite, dintre care Fura, apărută mai târziu în versiune Crono, echipată cu motor de 1438 cmc. În 1974, s-a lansat 133, iar în 1975 a apărut modelul 131, înlocuitor al lui 1430, aflat în producţie până în 1984. În 1976 a fost lansat modelul 1200 Sport, apoi Sport 1430, iar în 1979 a fost introdus Ritmo.

Prima maşină sub noua emblema SEAT a apărut în 1982 şi a fost denumită SEAT Ronda, înlocuind modelul Ritmo. SEAT a introdus noua emblemă albastră în 1982. În 1984, s-a lansat modelul Ibiza, cu diverse motorizări System Porsche de nouă generaţie (1,2 litri, 1,5 litri şi 1,7 litri) şi o variantă diesel de 1,7.

Seat-03

În 1999, SEAT începe un proces de rebranding. Se adoptă emblema actuală, Volkswagen îşi măreşte participaţia la SEAT până la 99,99%, iar societatea este redenumită SEAT SA. Prin noul design şi modelele sport, societatea îşi face loc în grupa de mărci Audi.

SEAT a marcat revenirea în sportul cu motor internaţional prin participarea modelului Toledo Cupra în campionatul european de maşini de turism (ETCC) organizat de FIA. Concomitent, SEAT a introdus un nou concept referitor la cupa mărcii sale: campionatul „Leon-Supercopa” nu se desfăşoară doar pe circuite, ci şi pe trasee de anduranţă, precum cele montane. Altea a fost primul SEAT dezvoltat după integrarea mărcii spaniole în noua grupă de mărci Audi în 2002. În 2004 a fost lansat noul Toledo, bazat pe platforma VW Golf.

La 1 martie 2005 a fost prezentat prototipul pentru noul Leon în cadrul Salonului auto de la Geneva. Prototipul avea o putere de 147 kW (200 CP) şi o viteză maximă de 236 km/h. Modelul a intrat în producţia de serie în toamna lui 2005.

În 2003, uzinele din Martorell au sărbătorit a zecea aniversare de la fondare şi automobilul SEAT cu numărul 4.000.000, produs în luna ianuarie. Compania SEAT a contractat-o ca imagine pe Shakira, demarând campania „Catch the Fever” şi devenind sponsor principal al turneului mondial „Oral Fixation” al cântăreţei.

În prezent, SEAT este produs în modelele Ibiza, Ibiza SC, Ibiza ST, Toledo, Leon, Leon SC, Leon ST, Leon X-Perience, Leon CUPRA, Alhambra, Altea, Altea Freetrack, Altea XL. (Text: Agerpres, Foto: theautochannel.com, commons.wikimedia.org)