O invenţie pe zi: BICICLETA

bicicleta

În Statele Unite, istoria bicicletei începe la 26 iunie 1819, când William K. Clarkson Jr. din New York primeşte brevetul pentru un velociped, strămoşul bicicletei. Informaţiile păstrate despre acest patent sunt puţine, deoarece incendiul din 1836 a distrus majoritatea documentelor păstrate în arhiva Biroului de brevete şi invenţii.

Se pare însă că povestea bicicletei este mult mai veche, vehicule rudimentare pe două roţi şi puse în mişcare cu ajutorul picioarelor fiind populare încă din secolul al XVII-lea. În 1690, un francez a inventat un mecanism format dintr-o bară transversală din lemn de care erau fixate două roţi. Vehiculul nu avea ghidon, biciclistul stătea pe o pernă aşezată pe bara din lemn, iar mecanismul avansa prin împingerea cu picioarele pe pământ.

Un alt capitol în istoria bicicletei a fost semnat de baronul Karl Von Drais din Germania, care, în 1817, a construit drezina, un dispozitiv cu două roţi, dar fără pedale. Deşi foarte obositoare şi dificil de manevrat, această încercare de pionierat în construire unui mijloc de transport cu propulsie umană a stârnit o reacţie entuziastă din partea publicului. Vehiculul şi-a făcut în scurt timp apariţia în Franţa, Anglia şi Statele Unite, iar întreprinzătorii mai îndrăzneţi au început chiar să o fabrice. Moda s-a stins după numai un an, iar drezina a fost dată uitării pentru un timp. Au trebuit să mai treacă câteva zeci de ani pentru ca bicicleta să capete pedale, mai întâi fixate pe roata din faţă, ghidon, şa şi treptat, toate facilităţile de care ne bucurăm astăzi.


Bicicletele sunt acum în număr de peste un miliard, asigurând în multe regiuni mijlocul principal de transport. Ele sunt de asemenea foarte populare ca mod de recreere şi au fost adaptate pentru folosinţă în multe alte domenii ale activităţii umane cum ar fi cel al jucăriilor, fitness, aplicaţii militare, servicii de curierat şi sportul numit ciclism.

Forma şi configuraţia de bază a cadrului, roţilor, pedalelor, şezutului şi a ghidonului au suferit doar mici schimbări din 1885, când a fost construit primul model cu lanţ, cu toate că multe detalii importante au fost îmbunătăţite, în special odată cu apariţia materialelor moderne de fabricaţie şi a proiectării asistate de calculator. Acestea au permis răspândirea modelelor speciale pentru cei ce practică un anume tip de ciclism.

Bicicleta a influenţat istoria în mod considerabil, atât în domeniul cultural, cât şi în cel industrial. În anii de început, construcţia bicicletelor s-a inspirat din tehnologiile deja existente, dar în ultima vreme bicicleta a contribuit la rândul ei la dezvoltarea tehnologiilor, atât în vechile domenii, cât şi în altele noi.

În prezent bicicletele au devenit unul dintre mijloacele de deplasare moderne, fiind fabricate de branduri celebre. Există biciclete speciale pentru copii, biciclete cu motor, biciclete cu sistem de pliere, bicicletele speciale pentru trasee montane, biciclete duble pentru plimbări de agrement, dar şi cele pentru curse de ciclism. (Text: Agerpres, Foto: biciclop.eu)