Nicolae (Nae) Caranfil: „tăticul” filmului „Asfalt Tango”

0
20

Nae-Caranfil

Nicolae (Nae) Caranfil, unul dintre cei mai apreciaţi regizori de film ai generaţiei ’90, s-a născut la 7 septembrie 1960, la Bucureşti. Este fiul cunoscutului critic şi istoric de film Tudor Caranfil.

A absolvit în 1984 Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”, secţia regie, cu filmul „Frumos e în septembrie, la Veneţia”, scurtmetraj care constituia încă de atunci o promisiune a carierei sale artistice.

După absolvirea institutului, are câteva apariţii ocazionale ca actor de film în „Salutări de la Agigea” (1984, regia Cornel Diaconu) şi „În fiecare zi mi-e dor de tine” (1987, regia Gheorghe Vitanidis). În 1987, pleacă la Bruxelles pentru un curs şi va reveni în ţară abia la finele lui decembrie 1989.

În 1991, frecventează Atelierul pentru Tinerii Cineaşti Străini din Paris. Îmbinând inteligenţa regizorală cu abilităţi de scriitură scenaristică ce vădesc preferinţa pentru comedia ironică („un Woody Allen din Est”, cum îl numea Charlotte Rampling, actriţă în unul din filmele sale) şi cu perseverenţa de a-şi găsi finanţarea propriilor proiecte de film, Nae Cranfil, ca tânăr regizor, pare a fi găsit formula ideală de a fi una dintre cele mai active şi mai de succes prezenţe din peisajul cinematografiei româneşti.

Premisele succesului său se conturează încă de la debutul regizoral, cu filmul „E pericoloso sporgersi” (1992). După ce proiectul filmului, cu un scenariu propriu, câştigă o subvenţie acordată prin concurs de Centrul Naţional al Cinematografiei din Franţa, în 1991, pelicula face mai întâi carieră timp de câteva săptămâni pe ecranele pariziene, obţinând cronici favorabile în capitala franceză, pentru ca la Bucureşti să obţină un mare succes de public şi de critică.

Urmează o serie de filme realizate în ţară şi în străinătate: „Asfalt Tango” (1997), „Dolce far niente” (1998) – coproducţie franco-italo-belgiană, o adaptare liberă a romanului „9 zile la Terracina” de Frederic Vitoux, cu un scenariu propriu, „Filantropica” (2001) – coproducţie româno-franceză, „Restul e tăcere” (premiera – 7 mart. 2008) – peliculă dedicată primilor producători de film, de la începutul secolului, din România.

A obţinut o serie de premii internaţionale pentru lungmetrajele pe care le-a realizat: Marele Premiu la „Forum Film Festival” de la Bratislava (1992), Premiul „Michael Perez” la Festivalul de Film Montpellier (1993), Premiul Special al juriului la Festivalul de Film European La Baule (1994) pentru „E pericoloso sporgersi”, Premiul pentru Cel mai Bun Scenariu de la Festivalul de Film de la Namur (1998) pentru „Dolce Far Niente”, Marele Premiu pentru Cel Mai Bun Scenariu la Festivalul de Film de la Paris (1995), Premiul al II-lea la Concursul Internaţional de Scenariu Hartley/ Merill, Hollywood (1999) pentru „Restul e tăcere”.

Nae Caranfil s-a numărat printre regizorii şi actorii care, în 2012, au primit medalii la Gala Premiilor Uniunii Autorilor şi Realizatorilor de Film din România (UARF), organizată cu prilejul împlinirii a 20 de ani de la înfiinţarea uniunii.

Cel mai nou film regizat de Nae Caranfil este „Closer to the Moon” (2013), al cărui scenariu este inspirat dintr-o întâmplare reală – jaful spectaculos comis în 1959 asupra unei furgonete a Băncii Naţionale. Filmul este o coproducţie internaţională România – Italia – Polonia – Franţa şi îi are în distribuţie, printre alţii, pe Vera Farmiga, Mark Strong, Harry Lloyd, Martin Hancock, Anton Lesser, Monica Bârlădeanu, Joe Armstrong.

„Closer to the Moon” a câştigat Premiul pentru cel mai bun lungmetraj la ediţia din 2015 a Galei Premiilor Gopo, la care a primit în total nouă statuete (cel mai bun film, cel mai bun regizor, cel mai bun scenariu ş.a.).

Acelaşi film a câştigat Marele Premiu şi Trofeul Uniunii Cineaştilor din România pe anul 2014, la gala care a avut loc la 6 mai 2015. Pe lângă Marele Premiu, pelicula a câştigat şi distincţiile pentru Cea mai bună regie şi Cel mai bun scenariu, cărora li s-au adăugat premiile pentru Cea mai bună scenografie, câştigat de Cristian Niculescu, pentru Cel mai bun montaj – Cătălin Cristuţiu şi pentru Cea mai bună imagine – Marius Panduru.

Cel mai recent proiect de film al lui Nae Caranfil este „6,9 pe scara Richter”, selectat, în 2014, la Piaţa de Coproducţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin şi care a obţinut cea mai mare finanţare la concursul de proiecte organizat de Centrul Naţional al Cinematografiei în 2013. Este profesor la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”.  (Text: Agerpres, Foto: filmmenu.wordpress.com, Video: youtube.com)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.