Moskvitch, maşina din capitala URSS

0
59

Moskvitch-01

Una dintre cele mai vechi mărci auto ruseşti, care au făcut istorie, este Moskvitch, care înseamnă moscovit (locuitor al Moscovei). Uzina care a produs maşinile Moskvitch era o subsidiară a întreprinderii GAZ. Primul model produs a fost modelul 10, care a fost realizat în 1939.

După Al Doilea Război Mondial, uzina numită acum MZMA (Moskovsky Zavod Malolitrazhnykh Avtomobiley) a trecut la producţia modelului Moskvitch 400, care se baza pe caracteristicile modelului Opel Kadett.

În 1956 era fabricat un model cu motorul de 1,2 litri şi 35 de cai putere, având trei viteze. El a fost înlocuit apoi cu modelul 407, care avea un motor de 45 cai putere şi cutie de viteze cu patru trepte. Au fost produse şi variante cu tracţiune 4×4 şi break, numărul acestora fiind de 12.000 de unităţi. În anii ’60 a apărut modelul Moskvitch 408, cu un motor de 1.360 cmc, iar apoi acesta a fost înlocuit cu un motor cu capacitate de 1.500 cmc – modelul Moskvitch 412 – care a fost fabricat din 1961 până în 1986, la fabrica din Izhevsk.

Moskvitch-002

A existat şi o variantă de curse, 404, care deriva din modelul 400, dar era echipat cu motor alimentat prin patru carburatoare. În 1951 a apărut un automobil special proiectat pentru curse, cu motorul derivat din varianta de serie, de 70 cai putere, care se deplasa cu o viteză maximă de 190 km/h. Motorul era alimentat de 4 carburatoare proiectate pentru motoarele în doi timpi. Un proiect serios a fost pus în practică în anii ’60, când a fost realizată o maşină de formula 1.

În 1965, Moskvitch a demarat un nou proiect, un model cu motor de 8 cilindri şi 200 de cai putere. Tot atunci au fost create autoturismele de teren 415 şi 416, cu motoare de 1360 cmc şi 40 de cai putere, dar nu au fost produse în serie mare. Modelele PT Van, ce trebuiau fabricate la Erevan în anii 1964-1965, aveau motorul de Moskvitch plasat transversal în partea din spate şi elemente de caroserie din plastic pentru reducerea costurilor.

Moskvitch-03

Aleko (2141) a fost un autoturism prezentat în 1986, fabricat în perioada 1988-2000, până când compania rusă a fost declarată falimentară. Modelul era inspirat din Simca 1307 şi Audi 80/100. Fabrica a fost abandonată în 2002, iar în 2005 a fost preluată de OAO Avtoframos, un procent de 38%-62% reprezentând un joint venture între fabrica din Moscova şi Renault SA. Prezenţa Avtoframos a revitalizat producţia pentru o perioadă scurtă, iar în 2006 OAO Moskvitch a fost declarată falimentară şi lichidată.

Din 2009, proprietarul brandului Moskvitch este Volkswagen, care în 2011 şi-a prelungit drepturile de proprietate până în 2021. (Text: Agerpres, Foto: commons.wikimedia.org)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.