Mierea cu hribi de pădure – cel mai exclusivist produs de gen din Europa

0
24

miere-hribi

Mierea cu hribi din Sălaj este, în opinia celor care o produc şi o comercializează, cel mai exclusivist produs de gen din Europa, nu atât prin preţul său ce ar putea fi considerat exorbitant, cât mai ales prin forma de prezentare, respectiv recipientul de sticlă unicat, decorat cu argint şi încadrat într-o ramă de lemn de stejar, cumpărătorul primind şi o linguriţă de argint, un săculeţ de pânză ţesută în război, alături de cinci stejari ce se plantează în numele său.

Combinarea mierii de albine cu diferite alte ingrediente nu este una neobişnuită, însă asocierea ei cu hribi de pădure îi aparţine unui tânăr întreprinzător din Sălaj, Alin Prunean, ce şi-a dorit să dea astfel o altă valoare atât unor produse deosebite de la noi, promovând totodată meşteşugurile locale.

„Am văzut undeva miere cu trufe şi nu mi s-a părut deloc spectaculos. Am degustat-o şi nu a fost nimic care să mă impresioneze. Atunci m-am gândit să încerc combinaţia cu hribi – eu sunt şi un amator de ciuperci de pădure. Gustul e foarte interesant. Prima dată când guşti e dulce, iar după câteva secunde simţi aroma de hribi de pădure. Hribii sunt uscaţi parţial şi, după două luni de stat în miere, aceasta va extrage aroma lor şi va prinde gustul de hribi. (…) Ideea a apărut din dorinţa de a promova produsele locale realizate de micii producători.

E un produs care promovează şi meşteşuguri, tradiţii şi obiceiuri, pentru că în pachet, pe lângă miere de salcâm simplă, cu hribi de pădure sau prune uscate, avem un recipient de sticlă realizat manual, de un artist sticlar, la Şelimbăr, avem o ramă de stejar, o linguriţă din argint masiv realizată într-un mic atelier la Turda, un săculeţ de pânză ţesută în război la Cizer, în care punem linguriţa, şi, sigur că pentru fiecare produs vândut plantăm cinci stejari ce poartă numele cumpărătorului. În felul acesta avem grijă şi de mediu şi de ceea ce distrugem poate zi de zi prin ambalarea produselor sau prin ceea ce facem”, a explicat producătorul.

Mierea utilizată e colectată de pe Valea Barcăului, o zonă din Sălaj unde există mulţi apicultori, ce sunt astfel susţinuţi în practicarea acestei meserii. Ciupercile de pădure sunt recoltate din pădurile judeţului.

„Mierea e de pe Valea Barcăului. Sunt mulţi apicultori în zonă şi încercăm să-i susţinem prin faptul că le dăm un preţ peste cel al pieţei pe miere, dar le cerem o calitate superioară şi practici corecte faţă de albine şi de mediu. E un schimb. Plătim un preţ mai bun, dar cerem calitate şi ne selectăm furnizorii. Ciupercile sau hribii de pădure sunt un produs cu care România ar trebui să se mândrească. Din păcate, ciupercile pleacă de la noi neprocesate, după care se întorc în ţară ambalate, cu valoare adăugată mare. Cred că România e cel mai mare furnizori de hribi din Europa, dar din păcate doar ca materie primă. Ideal ar fi să le procesăm şi să le vindem mai apoi”, afirmă acesta.

Mierea cu hribi de pădure, considerată de Alin Prunean cel mai exclusivist produs din Europa, a fost lansată la un târg internaţional – SIAL Paris, în 2012, sub denumirea The Art of DAR. De la lansare şi până în prezent a fost apreciată atât pentru gustul său deosebit, cât şi pentru modul inedit de prezentare.

„Avem clienţi gen «corporate», firme care cumpără produsul şi nu le vine să creadă că se poate face în România ceva aşa inovativ şi la asemenea standarde. Avem şi clienţi persoane fizice, şi din România, şi din afara ţării. Asocierea cu Transilvania cred că e benefică. Am un client care a şi venit din Anglia în România, ca să vadă Transilvania, pornind de la acest produs. Asta e şi ceea ce ne dorim, nu doar să vindem un produs local, ci să facem o legătură între cumpărător şi locul de unde este produsul. (…) De cele mai multe ori în ţară am livrat personal produsul, pentru că ne dorim să cunoaştem cumpărătorul, mai ales că fiecare din aceştia devine «proprietarul» a cinci stejari. Ultimul client, de exemplu, a fost din Târgu Neamţ, o doamnă care a vrut patru produse. Ne-am întâlnit la Bucureşti şi a fost foarte încântată de produs. Dânsa îşi aştepta copiii să se întoarcă din străinătate şi nu ştia ce cadou să le facă de sărbători şi până la urmă a ajuns la noi. A comandat miere de salcâm cu cacao – standardul e de salcâm, cu prune uscate sau cu hribi, dar ea a vrut cu cacao, fiind foarte încântată de gust”, menţionează Alin Prunean.

Alin-Prunean

Faptul că a reuşit să atragă atenţia lumii cu acest produs este confirmat nu doar de laude, ci şi de criticile ce s-au făcut auzite privitoare la preţul de comercializare, ce este de circa 1.600 de lei pentru un produs.

„Mai sunt comentarii la adresa preţului. Unii spun că am exagerat. N-am nicio remuşcare legată de preţ, pentru că ştiu ce înseamnă produsul, care e manopera şi ce mesaj poartă produsul, partea de plantări din spate, partea de întreţinere a acestora. E foarte ciudat că un român comentează negativ când vede un produs ce costă în jur de 1.600 de lei. Probabil acelaşi comentator acid e foarte încântat de un telefon de 2.000-3.000 de lei şi nu are nimic critic la adresa unui produs din import, făcut pe un vapor, ce nu aduce aproape nimic economiei româneşti. Criticile se compensează cu aprecierile. Chiar am dus o miere cu hribi de pădure într-o mare agenţie de publicitate din Bucureşti şi nu le venea să creadă că avem aşa ceva”, explică producătorul.

Mai mult decât atât, există şi componenta socială de care puţină lume ştie, mierea cu hribi de pădure fiind doar vârful de gamă al unei întreprinderi sociale din Valcău de Jos, care prelucrează produse apicole şi scoate pe piaţă o linie variată şi inedită de mixuri ce pun în valoare mierea românească.

Acesta este produsul de vârf, dar în spate sunt şi alte produse diverse: o gamă terapeutică ce cuprinde mierea cu polen şi propolis, mierea cu nucă şi propolis, mierea cu prune uscate, dar şi alte produse deosebite din zona «gourmet», precum mierea cu cafea, chimen, anason stelat şi, mai nou, mierea cu cacao. Toate acestea le preparăm la o întreprindere socială din Valcău de Jos, prin care ne-am propus crearea de locuri de muncă şi sprijinirea grupurilor vulnerabile – dacă vorbim de exemplu de femei de peste 55 de ani care nu-şi găsesc un loc de muncă. Parte din profit se reinvesteşte în educaţia tinerilor din comunitate, care cred că e foarte importantă. Anul trecut am sprijinit trimiterea a 10 copii într-o tabără. E vorba de copii care au împlinit 18 ani şi n-au fost într-o excursie sau o tabără”, subliniază Alin Prunean.

Una peste alta, mierea cu hribi de pădure din Sălaj se doreşte a fi nu doar simbolul exclusivităţii şi calităţii, ci în primul rând un produs unicat ce uneşte natura şi obiceiurile din Transilvania, pentru a le face cunoscute în Europa şi în întreaga lume. (Text: Agerpres, Foto: artofdar.ro, adevărul.ro, Video: youtube.com)

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.