FIAT: prima fabrică a fost inaugurată în anul 1900

Fiat1

Istoria Fiat a început cu mulţi ani în urmă, la începutul industrializării Italiei, proces în care compania a jucat dintotdeauna un rol principal. Din acel moment, marca FIAT s-a răspândit peste tot în lume şi s-a dezvoltat neîncetat.

Actul de naştere al „Societe Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino” a fost semnat la 11 iulie 1899, la Palazzo Bricherasio din Torino. Dintre membrii consiliului, Giovanni Agnelli a fost cel care a ieşit în evidenţă în cadrul grupului de investitori prin hotărârea şi intuiţia sa vizionară, fiind de altfel ales şi director executiv al companiei în 1902. Prima fabrica a companiei, inaugurată pe Corso Dante în 1900, avea 150 de angajaţi şi a produs la început 24 de maşini, inclusiv modelul 3/12 HP, ce nu era dotat încă cu marche-arrierre.

Sigla Fiat, ovală pe fundal albastru, desenată de Biscaretti, a fost adoptată în 1904. La prima ediţie Giro d’Italia Automobilistico, 9 maşini Fiat au fost aliniate la start şi toate au trecut linia de sosire.

În 1902, modelul Fiat 24 HP, prima maşină de curse Fiat, pilotată de Vincenzo Lancia, a câştigat cursa pe parcurs ascendent Sassi-Superga, în timp ce Giovanni Agnelli la volanul unui Fiat 8 HP a reuşit un record la al doilea Giro d’Italia Automobilistico.

Încă de la început, Fiat a dovedit un simţ special pentru detectarea celor mai promiţătoare pieţe, în 1908 înfiinţându-se Fiat Automobile Co. în Statele Unite. Compania a continuat să se extindă, înfiinţând firme noi cu funcţiuni specifice.

Producţia a crescut şi a fost extinsă pentru a nu include numai automobile, ci şi vehicule comerciale uşoare, motoare navale, camioane şi tramvaie. În doar câţiva ani, Fiat a revoluţionat complet gama de produse şi, pentru prima dată, pe maşinile produse au fost montate acumulatoare electrice.

Fiat-Tipo

Lucrările la fabrica din Lingotto au început în 1916, sub supravegherea lui Giacomo Matte Trucco. La vremea aceea era cea mai mare fabrică europeană, având cinci etaje şi o pistă de teste pe acoperiş, devenind curând simbolul industriei automobilistice italiene. Lucrările s-au încheiat în 1922.

Între timp, Fiat a continuat să se extindă în noi arii de afaceri, inclusiv în domeniile oţelului şi căilor ferate, chiar şi în industria energetică. A fost fondat Fiat Lubrificanti şi inaugurată prima filială italiană în Rusia.

În 1923, Giovanni Agnelli a fost numit preşedinte al companiei. Au fost lansate multe modele, inclusiv prima maşină cu patru locuri, Fiat 509.

Anii ’30 au marcat o perioadă de progrese în tehnologia de producţie a camioanelor şi a vehiculelor comerciale uşoare, în paralel cu avântul sectoarelor aeronautic şi al căilor ferate. Două maşini ce aveau să schimbe înfăţişarea Italiei au debutat în 1934 şi, respectiv, 1936 – „Balilla”, supranumită şi „tariful minim” datorită consumului redus şi „Topolino”, cea mai mică utilitară din lume ce a rămas în producţie până în 1955.

Angajamentul Fiat pentru producţia de masă a fost reconfirmat în 1937, când au început lucrările la construcţia unei noi fabrici Fiat la Mirafiori, unde au fost introduse cele mai recente inovaţii în organizarea industrială.

Al Doilea Război Mondial a însemnat reducerea drastică a producţiei de autovehicule, înlocuită de o creştere considerabilă a producţiei de vehicule comerciale uşoare. Senatorul Giovanni Agnelli a murit în 1945, la preşedinţia companiei succedându-i Vittorio Valletta.

Reconstrucţia fabricilor distruse în timpul războiului a fost încheiată în 1948, beneficiind şi de asistenţa acordată prin Planul Marshall. Angajamentul Fiat în cercetare şi inovare a fost confirmat de lansarea a două noi modele, Fiat 500 şi Fiat 1400. Pentru prima dată, echipamentul standard includea un sistem de încălzire şi ventilare. Modelul Fiat 1400, lansat în 1953, a fost prima maşină Fiat oferită şi în varianta diesel.

Fiat4

Anul 1958 a marcat începutul unei ascensiuni fără precedent în producţia de autovehicule, dar şi de echipamente agricole. Mirafiori şi-a dublat numărul de fabrici, noi uzine fiind deschise şi în străinătate.

Anul 1955 a marcat debutul modelului Fiat 600, automobil mic, subcompact, cu motor posterior, urmat în 1957 de Nuova 500, produsă începând din 1960 cu o versiune break, precursoarea variantei Station Wagon. Aceştia au fost şi anii lui Fiat 1800, urmat de Fiat 1300 şi Fiat 1500. În această perioadă, exporturile şi producţia au continuat să crească, de la o maşină ce revenea în medie la 96 de locuitori până la o maşină la 28 locuitori.

După Fiat 850, a apărut în 1971 o altă subcompactă populară, Fiat 127. Acest model a fost primul Fiat cu tracţiune faţă, obţinând un mare succes de piaţă şi fiind ales „maşina anului”.

În 1966, nepotul fondatorului Giovanni Agnelli a devenit preşedinte al companiei.

În anul 1978, compania a introdus „Robogate”, noul sistem de asamblare a caroseriei robotizat. În 1979, sectorul auto se constituie într-o companie independentă: Fiat Auto S.p.A., ce reuneşte mărcile Fiat, Lancia, Autobianchi, Abarth şi Ferrari.

În 1983 vor fi achiziţionate şi Alfa Romeo şi Maserati, prestigioase mărci de maşini sport. Activităţile multilaterale ale Fiat au fost încorporate în companii independente, înfiinţându-se astfel Fiat Ferroviaria, Fiat Avio, Fiat Trattori, Fiat Engineering, Comau, Teksid şi Magneti Marelli alături de Fiat Auto. 1980 a fost anul noului autoturism Fiat Panda, desenat de Giugiaro şi urmat, doi ani mai târziu, de maşina care va marca reînnoirea Fiat Auto: Fiat Uno, o maşină ce a venit cu inovaţii importante la partea electronică, în alegerea materialelor şi în adoptarea unui motor curat: 1000 Fire.

În 1989, şi-a făcut apariţia altă maşină de mare succes: Fiat Tipo, aleasă „maşina anului” pentru soluţiile tehnice de avangardă pe care le asigura.

Producţia acestei maşini a marcat încă o piatră de hotar în drumul mărcii Fiat: linia de producţie segmentată. Fiat Tempra a debutat în 1990, urmat în 1991 de modelul Fiat 500 şi în 1993 de Fiat Punto, aleasă „maşina anului 1995”, şi Fiat Coupé, cu o caroserie desenată de Pininfarina şi Fiat Style Center.

Fiat2

Cu Ulysse, care a fost lansat în 1994, Fiat se lansează în sectorul MPV aflat în permanentă expansiune. Ulysse a fost urmat în 1995 de Barchetta, Fiat Bravo şi Brava, în 1996 de Fiat Marea şi Marea Weekend, iar în 1997 de Fiat Palio.

În 1996, Giovanni Agnelli a fost numit preşedinte onorific al Fiat Group, iar Cesare Romiti a preluat preşedinţia. 1998 a fost anul modelului Fiat Seicento, ideal pentru aglomerările urbane, şi al lui Fiat Multipla. Doi ani mai târziu, la Salonul Auto de la Paris, a fost prezentat Fiat Doblo.

În 2001, a fost lansat Fiat Stilo, model caracterizat de un design nou, cu tehnologie sofisticată şi numeroase dotări de lux. În anul următor, Fiat Multipla, Noul Fiat Ulysse şi Fiat Stilo Multi Wagon au fost remodelate. În 2003, Noul Punto şi-a făcut debutul pe piaţă (la exact 10 ani de la lansarea primului model Punto) cu inovativul motor 1.3 Multijet 16v. Noua Barchetta a fost redesenată atât la interior, cât şi la exterior. În toamna anului 2003, Noua Panda şi-a făcut apariţia şi a câştigat premiul „Maşina Anului 2004”.

Fiat Idea, disponibilă din ianuarie 2004, nu a fost numai primul MPV creat de Fiat, dar a fost şi primul automobil care a comunicat noua „misiune” a mărcii Fiat. Un automobil cu un design unic datorită acoperişului Sky Dome, mai înalt pentru a asigura o vizibilitate crescută şi cu atât de multe soluţii de îmbunătăţire a vieţii la bord încât este potrivită pentru toate tipurile de utilizare.

Fiat3

Noul sistem Multijet, născut din evoluţia tehnologiei „Common Rail”, stă la baza a două motoare revoluţionare, micul 1.3 Multijet 16v şi sportivul 1.9 Multijet de 100 CP.

Începând cu 2005, Fiat a lansat o serie de modele care au adus marca italiană pe primele locuri în clasamentele de vânzări şi care i-au redefinit identitatea. Grande Punto, Sedici, Linea, Noul Croma, Bravo şi Fiat 500 sunt modele care au au adus noi premii de prestigiu.

Odată cu lansarea lui Fiat Bravo la începutul lui 2007, Fiat a intrat în posesia unui nou logo, ce subliniază principalele sale valori: frumuseţe şi substanţă. Cele mai noi modele sunt 500, 500L, 500 Cabrio, New Panda, Punto MY, Doblo Panorama, Freemont. (Text: Agerpres, Foto:  facebook.com/Fiat, en.wikipedia.org)