Dieta la iarbă verde

frigarui-legume

În weekend-uri, cei mai mulţi români aleg să iasă la iarbă verde alături de familie şi prieteni, iar din decor nu poate lipsi… grătarul. Fie că e plin cu mici, cârnaţi, carne de pui sau porc – toate aceste tentaţii culinare ne pun la grea încercare silueta.

Nutriţioniştii ne spun însă că putem savura liniştiţi aceste preparate dacă avem „la îndemână” salate, iar pe grătar, alături de carne, punem şi legume – cartofi în coajă, ciuperci, dovlecei, vinete şi roşii.

„Controlul asupra a ceea ce mâncam cu astfel de prilejuri nu este imposibil de realizat. În principiu, la iarbă verde se consumă multă carne preparată proaspăt pe grătar, însă carnea nu trebuie consumată singură, ca atare. Salatele trebuie să fie şi ele la îndemâna, şi legumele care pot fi şi ele preparate pe grătar. Trebuie să fim atenţi, însă, ca sosul pentru salată să aibă în compoziţie iaurt şi să nu abunde în maioneză (sau, cel mai simplu, dressingul ar trebui ţinut într-un bol separat cât să existe control asupra cantităţii consumate). Salatele nu trebuie să fie singura formă de fibre prezente la picnic. Cartofii în coajă, ciupercile, dovleceii, vinetele, chiar şi roşiile pot fi la fel de bine preparate pe grătar, iar gustul lor este unic”, a declarat nutriţionistul Lygia Alexandrescu.

Potrivit acesteia, carnea este de obicei vedeta picnicului, cunoscându-se că proteinele din ea sunt de natură superioară, însă nu trebuie exagerat cantitativ, deoarece există riscul apariţiei digestiei greoaie şi solicitării excesive a ficatului.

„Ca regulă generală, porţia de carne ar trebui să aibă dimensiunea palmei consumatorului”, a precizat nutriţionistul. În plus, pentru a evita supra-alimentarea involuntară, masa trebuie servită când totul este gata şi nu în mod continuu.

Lygia Alexandrescu a explicat că important este şi modul de pregătire a alimentelor pe grătar, care nu trebuie să fie foarte bine făcute sau arse, pentru că această crustă care se formează conţine produşi de oxidare completă şi mult fum, toate substanţe cancerigene.

„Atenţie şi la dimensiunea farfuriei şi la gradul de încărcare a alimentelor pe ea. În plus, este de evitat să stăm lângă bolul cu alune, floricele, seminţe sau cipsuri şi să nu mai vorbim de prăjituri. Şi dacă tot veni vorba de dulciuri, ar fi de preferat un desert uşor sau nişte fructe de sezon, consumate de preferinţă la câteva ore după masă”, a arătat Alexandrescu.

Potrivit acesteia, lichidele consumate sunt şi ele importante, orice băutură care conţine alcool, consumată în plus, putând aduce multe calorii şi reacţii digestive nefavorabile.

„Apa minerală, limonada proaspăt făcută sau ceaiul de fructe cu lămâie şi cu puţină gheaţă sunt variante plăcute de consumat vara”, a precizat nutriţionistul. Una dintre reguli care trebuie respectată este aceea de a bea multă apă – ingredient cheie care va menţine echilibrul hidric şi termic al corpului. „Fiind cald afară trebuie mărită cantitatea de apă consumată indiferent de nivelul de efortul fizic depus”, a afirmat Alexandrescu.

O altă regulă este evitarea consumului excesiv de băuturi alcoolice, carbogazoase şi în special pe cele cu aport de cofeină şi zahăr care, de obicei, conţin coloranţi şi aditivi care pot afecta procesele metabolice.

„Să se evite consumul de lichide foarte reci – ele nu ajută în mod real să ne răcorim pe perioadele calde. Consumarea lichidelor foarte reci atunci când suntem înfierbântaţi poate conduce la o uşoară vaso-constricţie a vaselor de sânge, lucru care trebuie evitat atunci când încercăm să ne răcorim”, a recomandat nutriţionistul, adăugând că dieta trebuie să conţină alimente uşoare, bogate în nutrienţi şi sărace în grăsimi.

De asemenea, fructele proaspete trebuie preferate celor uscate, ultimele fiind foarte bogate în monozaharide. Menta, ghimbirul pot fi folosite la prepararea sucurilor proaspete de fructe cu pulpă, deoarece creează senzaţia de prospeţime şi răcoare.

O altă regulă este aceea că alimentele condimentate (iuţi şi sărate) trebuie limitate, iar cele prăjite şi procesate trebuie eliminate din dietă. Sucul proaspăt de lămâie şi laptele bătut ajută la reechilibrarea hidrică, după o perioadă de transpiraţie abundentă, a mai arătat nutriţionistul. (Text: Agerpres, Foto: everybodylovespretty.com)